Afrekenen zonder geld: het kan wel

Zeker als je een evenement organiseert, is het niet handig om de bezoekers met ‘echt geld’ af te laten rekenen. Het zorgt voor veel werk bij de mensen die de plekken waar betaald moet worden beheren, en een rekenfoutje ligt altijd op de loer. Daarnaast voelt ook lang niet iedereen zich er prettig bij om dit soort handelingen uit te voeren, om over het gevaar dat je kunt lopen als zich op een locatie veel contant geldt bevindt maar niet te spreken. Maar hoe zorg je er dan voor dat mensen iets kunnen kopen? Er zijn verschillende opties.

Beproefd concept: consumptiemunten

Bijna iedereen heeft wel eens te maken gehad met consumptiemunten. Deze kun je tijdens een evenement doorgaans op een centrale plek aanschaffen, en er vervolgens overal op het terrein mee betalen. De prijzen zijn vaak simpel gehouden: een drankje kost 1 muntje, een hapje 2, bijvoorbeeld. Dit maakt het afrekenen op de verschillende plekken makkelijk en snel, zowel voor de bezoekers als de medewerkers. Niet voor niets wordt dit concept al jarenlang op tal van plekken gebruikt, en zijn ook bijvoorbeeld bezoekers van voetbalstadions eraan gewend om op deze manier hun aankopen af te rekenen.

In plaats van muntjes kun je natuurlijk ook consumptiebonnen gebruiken, al worden deze traditioneel meer gebruikt om bijvoorbeeld maaltijden eerlijk te verdelen over medewerkers of vrijwilligers. Door iedereen een vastgesteld aantal bonnen te geven, weet je zeker dat de ene persoon niet het hele buffet leeghaalt, en een ander met lege handen staat.

Ga voor all inclusive

Naast het beproefde concept van de consumptiemuntjes, kun je natuurlijk ook andere oplossingen bedenken. Iets dat steeds vaker gebeurt is een soort all inclusive concept. Bezoekers kopen bij hun entree ook meteen het recht om op het terrein te kunnen eten en drinken of aan activiteiten deel te nemen, zonder deze per stuk af te hoeven rekenen.

Het nadeel hiervan kan zijn dat je entreeprijs hierdoor flink stijg, wat voor mensen een drempel kan zijn om een kaartje te kopen. Ook loop je nog altijd het risico dat er mensen zijn die het maximaal haalbare uit hun entree willen halen, en veel meer gaan eten en drinken dan zij normaal zouden doen. Dit soort zaken moet je zo goed mogelijk inschatten en meenemen in de berekening van de prijs, maar dit zal door mensen die wel binnen de perken blijven qua eten en drinken wellicht niet als heel eerlijk worden opgevat. Het systeem kan zeker werken, maar vraagt wel op de juiste gelegenheid en een zeker vertrouwen in je bezoekers.