Hoe zorg je voor sterkere of fittere spieren?

sportschool

Met de feestdagen achter de rug, beginnen veel mensen met frisse moed aan (opnieuw) een sportschoolavontuur. Als je met gewichten gaat gooien, dan kun je er verschillende doelen op na houden. Het kan zijn dat je gewicht wil verliezen, fitter wilt worden, aan wilt komen in spiermassa en/of sterker wilt worden. Je kunt op verschillende manieren je spieren fit houden, het is maar net wat je wilt bereiken. Lees hier wat je moet doen om te zorgen voor fitte en sterke spieren. Bekijk de website van Sportcentrum de Bever.

Spieren stimuleren

Als je sterkere en fittere spieren wilt hebben, dan zul je eerst je spieren een prikkel moeten toedienen. Dit kun je doen door je spieren aan te pakken in de sportschool. Door te trainen zorg je voor minuscule scheurtjes in je spieren. Je lichaam is gericht om zichzelf te wapenen tegen een volgende horde. Je spieren werken net zo. Door kracht- en conditietraining zorg je voor schade in je spiervezels. Je beschadigt de eiwitten die een rol spelen in het samentrekken van je spieren. Dit kan resulteren in spierpijn. In de daaropvolgende dagen gaat je lichaam ervoor zorgen dat er nieuwe spiereiwitten worden aangemaakt. Je lichaam zorgt er zo voor dat je de volgende keer een soortgelijke belasting beter aan kan. Als je dit over een langere periode doet, zul je merken dat je spieren groeien en/of sterker worden.

Spieren repareren met macro’s

Als je optimaal resultaat wilt zien van je inspanningen dan is het aan te raden om op je voeding te gaan letten. Door middel van een klein caloriesurplus, met een goede balans in koolhydraten, eiwitten en vetten, zorg je ervoor dat je spieren optimaal kunnen herstellen. Het hoeft natuurlijk niet zo moeilijk te zijn. Door middel van evenwichtige voeding volgens de schijf van 5 moet het lukken om je dagelijkse voedingsstoffen binnen te krijgen.

Spieren repareren met micro’s

Het is ook belangrijk om niet alleen op je macro’s letten. Besteed ook aandacht aan de microvoedingsstoffen. Voor gezonde spieren is het belangrijk om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Magnesium, calcium, kalium en vitamine D zijn bevorderlijk voor sterke en soepele spieren.

Geef een reactie