Weg met de coronakilo\’s

Voor veel mensen zal het een bekend fenomeen zijn; de coronakilo’s. De meeste mensen zijn tijdens de corona crisis aangekomen en dit is geen raar fenomeen. Veel mensen voelen zich alleen en eten zodoende iets vaker wat lekkers om het humeur te verbeteren. Het wekelijkse bezoek naar de sportschool of die leuke teamsport kon in veel maanden niet doorgaan. Daarnaast zitten mensen gewoon veel meer uren thuis en kom je zodoende eerlijk in de verleiding op iets lekker uit de kast te pakken of iets lekker te bakken. Toch wil iedereen er in de zomer weer goed uitzien en zodoende moet er iets aan gedaan worden. In deze blog beschrijf ik hoe ik mijn coronakilo’s wil laten verdwijnen.

Dieet

Bij het woord dieet denken mensen vaak dat iemand anders eet om af te vallen. Het woord dieet betekent echter voedingspatroon en zodoende heeft iedereen eigenlijk een dieet. Ik eet bijvoorbeeld geen vlees, maar wel vis. Ik ben dus een pescotariër en mijn reguliere dieet bestaat uit alles behalve vlees. Want mensen vaak met het woord dieet bedoelen als ze zeggen ‘ik ben op dieet’, is het afvallen dieet oftewel een energiearm dieet. Je krijgt dus minder energie (kcal) binnen en verbruikt alsnog de dagelijkse energie waardoor je gaan afvallen. Veel mensen volgen een dergelijk dieet met behulp van een programma of een site, zoals slim diet.

Soorten diëten

Er zijn gedurende de tijd veel verschillende soorten diëten ontstaan. Een van de bekendste diëten is het kcal-verlagende dieet. Bij dit dieet kijk je aan de hand van je leeftijd, lengte, gewicht en activiteit hoeveel kcal je per dag verbruikt (en dus binnen zou moeten krijgen om op hetzelfde gewicht te blijven) en haal je vervolgens een gedeelte hiervan af. Zodoende krijg je dus minder binnen dan dat je lichaam nodig heeft en ga je afvallen. Dit dieet heb ik al vaker geprobeerd en is voor mijn nooit zo succesvol geweest, maar voor andere mensen kan het zeker werken.

Een ander bekend dieet is het koolhydraat-arme dieet. Bij dit dieet worden koolhydraten zoveel mogelijk vermeden, waardoor producten als pasta, brood en aardappelen vermeden worden. Een dieet dat vaak samen gaat met het koolhydraatarme dieet, is het eiwitrijke dieet. Je vervangt namelijk koolhydraatrijke producten voor eiwitrijke producten. Zelf wil ik deze periode een 5:2 dieet gaan proberen. Een 5:2 dieet houdt in dat je 5 dagen laag calorisch eet (500 kcal voor vrouwen en iets meer voor mannen) en de andere 2 dagen in het weekend gewoon je normale calorieën kan eten die je ook verbruikt. Ik denk dat ik dit makkelijker kan volhouden doordat ik dan naar de 2 dagen uit kan kijken waarbij ik mezelf iets meer kan verwennen.

Geef een reactie